- 1.3.
Peli on päättynyt. Voittajaksi selviytyi Muumimaa selkeällä viiden pisteen erolla toiseksi sijoittuneeseen Dijoniin. Lopullinen paremmuusjärjestys on seuraava:
- Muumimaa
- Dijon
- Asu
- Karjala
- Wonderland
- JJSL
- VilkkuMaa
- Kebabistan
- Sveitsi
- Uusutopia
- Bongola
- 24.2.
Ensimmäiset online-pelit on pelattu. Pelaaminen sujui hienosti ilman kummempia ongelmia. Muumimaa on karannut melkein kahden pisteen keulalla johtoon. Erittäin hienosti pelattu Muumimaalta!
Seuraava online-kierros onkin maanantaina 1.3. kello 14.15-16.00 luokassa U352. Käyttöliittymän koodia on optimoitu siten, että stock-tiedon liimaaminen out-tiedoston perään hoidetaan heti pelidynamiikan laskennan jälkeen, jolloin valmis out-tiedosto tulee webiin huomattavasti nopeammin. Hidas kuvaajien piirtäminen hoidetaan vasta viimeisenä.
- 23.2.
Pelin score-funktion laskennassa on paljastunut virhe. Koodissa oli yksi ylimääräinen viidellä kertominen, mikä aiheutti kuolleisuuden vaikutuksen ylikorostumisen. Ne maat joilla kuolleisuus on suurta, kärsivät virheestä eniten. Mikäli kuolleisuus oli maalla lähellä luonnollista tasoa 10/1000, niin tällöin virheen vaikutus on ollut olematonta. Jokatapauksessa korjasin virheen ja ajoin kierroksen uudestaan. Ainut muutos outputissa on tapahtunut scoressa.
- 21.2.
Pelin kuudes kierros pelattu. Muumimaa johtaa pisteissä. Kierroskohtaisissa pisteissä Muumimaan perässä on miltei samassa ryppäässä melkein kaikki muut maat. Kisa on tällä hetkellä tasaista ja kaikilla on potentiaalia vielä nousta voittoon!
Bongolasta on tullut uusi väestöjohtaja. Väestönkasvun saa helpoiten pysäytettyä jakamalla riittävän määrän goodseja ja/tai spesialseja. Ympäristön tila on toisilla mailla taittunut hienoiseen nousuun. Kun ympäristön tila nousee yli 0,7:n niin tämä vaikuttaa pisteisiin positiivisesti.
- 17.2.
Pelin viides kierros pelattu. Muumimaa on siirtynyt pisteissä yksin kärkeen ja Sveitsi on hyvänä kakkosena aivan heti perässä. Kehitysmaiden kaksi suurinta ongelmaa - väestönkasvu ja velka alkavat olla voitettuja. Muutamat maat olivat saaneet väestöään jopa pienennettyä ilman sen kummempia etnisiä puhdistuksia..
Maissa on voimakasta kehitystä, mutta kehitys näyttää tapahtuvan ympäristön kustannuksella. Heikko ympäristön tila lisää kuolleisuutta ja vähentää maatalouden tuottavuutta.
Markkinoilla kysytyintä on sähkö ja eniten tarjottua on lq food.
Mainittakoon vielä, että riskikuvaaja on vaikeasti luettava, johtuen suuresta kontrastista, mutta oman maan riskin pystyy lukemaan kuuden desimaalin tarkkuudella .pub tiedostosta oman maansa sivulta webistä. Riski on lyhenteellä "R".
- 16.2.
Pelistä on jälleen korjattu yksi "kauneusvirhe" ja neljäs kierros ajettu uudelleen tämän johdosta. Yhdelle maalle oli tullut 700 ylimääräistä velkaa, mikä johtui siitä, että he olivat merkinneet velkaa takaisin maksettavaksi enemmän kuin mitä heillä oli velkaa. Korjauksen jälkeen "Amorization of Debt"-inputtiin voi laittaa suuremman summan kuin mitä maalla on velkaa ja peli toimii tarkoituksen mukaisesti. Vastaava pätee myös "Sustained Investments Level Abroad"-inputtiin, johon voi nykyään huoletta laittaa suuremman summan kuin mitä maalla on sijoituksia.
- 14.2.
Pelin neljäs kierros on pelattu. Muumimaa ja Sveitsi ovat tasapisteissä johdossa, mutta Muumimaa korjasi jälleen kerran suurimman kierroskohtaisen pistemäärän, tosin kapealla marginaalilla. Väestön kasvu on taittumaan päin, mutta VilkkuMaan populaatio jatkaa kasvuaan vauhdikkaasti ja on jo lähellä 250:tä.
Human Services on selvästi suosittu investoinnin kohde ja maat alkavat nousta pikku hiljaa kehitysmaan tasolta ylöspäin. Yksikään maa ei ole näemmä joutunut pahaan velkakierteeseen ja myös ympäristön laadun heikkenemisessä on hidastumisen merkkejä.
Resursseissa on merkittäviä eroja. Maataloustuotteita on enimmillään yli 3,5-kertainen määrä "rikkaimmalla" valtiolla verrattuna "köyhimpään" valtioon. Teollisuustuotteita on vastaavasti nelinkertainen määrä ja energiaa kolminkertainen määrä. Hajontaa siis löytyy.
- 10.2. Korjaus edelliseen. Pelin kolmas kierros pelattu ja neljäs on nyt sorvin alla.
- 10.2.
Pelin neljäs kierros on pelattu. Kaikki ovat tähän mennessä jo hoksanneet miten score-funktio toimii ;) Uusutopia ja Sveitsi edelleen kokonaispisteissä niukasti kärjessä, mutta Muumimaa on napannut jo kahdella peräkkäisellä kierroksella ykkössijan kierroskohtaisella scorella.
Muumimaan väestönkasvu näyttää stabiloituneen ja VilkkuMaan väestö lisääntyy kuin jänöjussit Helsingissä.
Kaikki maat ovat jo saavuttaneet riittävän elintason, jotta kansainvälisen ruoka-avun ei ole tarvinnut tilanteeseen puuttua. Riskitilannekin on muuttunut, siten että nyt suurimmat levottomuudet ja epävakaudet ovat Dijonissa, mitä ilmeisimmin johtuen investoinneista ydinvoimaan.
Ympäristön tila heikkenee kaikissa maissa.
Perusruoan (LQ Food) ja sähkön tarjonta markkinoilla on lisääntynyt hurjasti. Hintoihin rajut muutokset tarjonnassa eivät ole vielä heijastuneet voimakkaasti.
- 9.2.
Nyt on eletty jo kaksi viisivuotissuunnitelman kautta uuden hallinnon alla. Toiselle kierrokselle piirteenomaista oli Karjalan päätös olla jakamatta yhtään hyödykkeitä kansalla, mikä johti käytännössä nolla-scoreen.
Bongola näyttää keränneen hieman velkaa ja nähtäväksi jää, pystyykö Bongola vielä punnertamaan ylös velkataakkansa alta. Mikäli tilanne aivan mahdottomaksi menee niin historia tuntee tapauksia, jossa velkoja on annettu jopa anteeksi.
Muumimaa näyttää ensimmäisenä saaneen väestönkasvunsa pysähtymään. Pienemmällä populaatiolla saavutetaan erittäin kauaskantoisia etuja.
Pistetilanteen kärjessä on kolmikko Sveitsi, Uusutopia ja Bongola. Eletään kuitenkin vasta pelin kolmatta kierrosta ja pitkän tähtäimen suunnitelmat eivät vielä näy. Ei kannata juosta itseään uuvuksiin maratonin ensimmäisellä kympillä..
- 4.2. Total Value of Exports arvon laskennassa on paljastunut virhe. Peli päädyttiin ajamaan jälleen uudelleen. TVoE-arvo on siis uudessa outputissa aavistuksen kasvanut.
- 4.2. Itseasiassa "Goods Production estimate with max capacity" sekä "Food Production estimate with max capacity", eli outputissa "FP" ja "GP" eivät ole ennusteita vaan edellisen kierroksen toteutumia. Energiantuotannossa vastaavat suureet ovat tosiasiallisia ennusteita siten että ydinvoiman tuotannon ennuste on kuitenkin absoluuttisen tarkka.
- 4.2. Ruoka-apuun liittyvä virhe on nyt korjattu ja kierros ajettu uudestaan. VilkkuMaan ja Kebabistanin pisteet ovat parantuneet sen mukaisesti, muuten tilanne on säilynyt ennallaan.
Outputissa oleva "Goods Production estimate with max capacity" on todellakin vain ennuste seuraavan kierroksen tuotosta. Näemmä tämä ennuste ei sittenkään ennusta täyden kapasiteetin tuottoa vaan tuottoa siten, että nykyistä energianjakopolitiikkaa jatkettaisiin. Jos edellisellä kierroksella ei ole antanut yhtään energiaa tehtaille, niin ennuste antaa nollan seuraavalle kierrokselle. - 4.2. Kansainvälisen ruoka-avun jakamisessa on paljastunut tahaton bugi. Ruoka-apuun turvautuminen ei ole heijastunut pisteisiin oikein. Laskentakaavan mukaan ruoka-avun vaikutus pisteisiin on ollut sama kuin olisi jaettu vain yhdelle kansalaiselle vain vuodeksi kaksi yksikköä ruokaa kun tämän olisi pitänyt olla kaikille kansalaisille ja koko viideksi vuodeksi. Ruoka-apua on pisteisiin nähden tullut noin tuhatkertaisesti liian vähän. Vaikutus syntyvyyteen ja kuolleisuuteen on sen sijaan toiminut ihan oikein. Pahoittelen virhettä, edes kehittyneet länsimaat eivät näköjään ole täydellisiä :)
Koska sama virhe oli jo harjoituskierroksilla katson epäreiluksi enää tässä vaiheessa muuttaa peliä. Muutos astuu voimaan vasta seuraavan kurssin yhteydessä. - 3.2. Demand and Supply-kuvaajista on jäänyt selitteet puuttumaan, mutta vaaleampi viiva kuvaa kysyntää (demand) ja tummempi viiva puolestaan tarjontaa (supply). Demand on siis maiden importtauksen kokonaismäärä ja supply taas maiden exporttauksen kokonaismäärä.
- 3.2.
Uudet hallitukset ovat tehneet ensimmäisen viisivuotissuunnitelmansa ja näin on eletty. Pisteissä Bongola on tiukassa kärkitaistossa ykkössijalla saaden vajaat 0.8 pistettä. Hännillä ovat VilkkuMaa ja Karjala 0.2 pisteen saldolla kierrokselta.
- 3.2. Peli 2010 alustettu. Tänne ilmestyy tiedotteita pelin kulusta.
The page's webmaster is Eero Rantala (eero.rantala@tkk.fi)